Urodzil sie w 1959r. Zaczynal w latach 70. jako pisarz, potem jednak odszedl
od sfery jezyka, tak jak wczesniej porzucil studia filozoficzne. Stale uciekajac
od jednoznacznej definicji swojej tozsamosci, buduje wlasny wymiar fikcji
niezaleznie od tego, jakim medium sie posluguje. Wielostylistyczna Ksiega
zywota (1979-85), wydana z pominieciem nazwiska autora, sugeruje czytelnikowi,
ze zostala napisana przez wszystkich pisarzy wszechczasów. Kolejna
ksiazka (1986-1991), o cechach zblizonych do slownika i pozbawiona nawet tytulu
jest podwójnym tekstem powstalym jakoby bez udzialu osoby narratora.
Ostatnia z jego publikacji (1996-97) to ilustrowany katalog fikcyjnej wystawy
40 obiektów.
Szczerbowski swoje prace plastyczne okresla jako rekwizyty, a za wlasciwe
swoje dziela uwaza wystawy. Szuka w nich powiazan miedzy tym, co racjonalne
i irracjonalne, laczac te elementy, tak jakby byly dwoma stronami tej samej
rzeczy. Posluguje sie mistyfikacja równie chetnie jak naukowym paradygmatem
i sadzi, ze fikcja jest wymiarem tak jak przestrzen i czas. W wyniku tego
powstaja swoiste artefakty, przedmioty rozpoznawalne dla kazdego, które
jednak stanowia niemozliwy wariant istniejacego swiata.
Oprócz publikacji prozatorskich i z pogranicza poezji konkretnej w
jego dorobku znajduja sie wystawy zbiorowe w Polsce, Europie i USA oraz dwa
projekty indywidualne:
I. Dwie wystawy - Retrospektywa na koniec Czasu (1998, CSW Zamek Ujazdowski) – to wspólny tytul dwóch jednoczesnych wystaw:
II. Martwa natura i Wenus bez wlasciwosci (2000, Galeria Zacheta Maly Salon, Warszawa) |