WYSTAWY

 

Spis od 1976

Wystawy 2002

wystawy tegoroczne

 

16.08.02 - 16.09.02

zapowiedzi

"Tworzywo - przestrze˝/przedmiot - narracja"

W chwili, kiedy pisz─Ö te s┼éowa - sierpie┼ä 2000 r, - mija 5 lat od prac organizacyjnych nad wystaw─ů zatytu┼éowan─ů "Bez-graniczne poszukiwania", zrealizowan─ů od pocz─ůtku do ko┼äca przez Galeri─Ö Bunkier Sztuki w Krakowie. W dniu otwarcia w marcu 1996r. nikt nie przypuszcza┼é, ┼╝e wystawa doczeka si─Ö nast─Öpnych ods┼éon poza Krakowem: w O┼Ťrodku Propagandy Sztuki w ┼üodzi, Instytucie Kultury Polskiej w Berlinie, Narodowym Muzeum Techniki w Pradze i Galerii Bielskiej BWA w Bielsku-Bia┼éej. Tamta wystawa, kt├│rej kuratorem i dobrym, niestrudzonym "duchem" by┼éa Beata Nowacka, prezentowa┼éa po kilka prac 19 autor├│w - m┼éodych absolwent├│w lub w├│wczas jeszcze student├│w kierowanej przeze mnie od 1983 r. Pracowni Tkaniny Unikatowej Akademii Sztuk Pi─Öknych im. W┼é. Strzemi┼äskiego w ┼üodzi.

Na lata 2001 i 2002 Pracownia planuje now─ů podr├│┼╝ nowego zestawu prac student├│w i najm┼éodszych absolwent├│w, inn─ů tras─ů. Czy od tamtej pory zasz┼éy jakie┼Ť istotne zmiany w propozycjach M┼éodych po "Bez-granicznych poszukiwaniach"? Co wynika z por├│wna┼ä?

W Pracowni Tkaniny Unikatowej ┼ü├│dzkiej ASP przez dziesi─Öciolecia bardziej lub mniej widoczna by┼éa ucieczka od wszelkich tre┼Ťci literackich, obawa przed najmniejsz─ů aluzj─ů i skojarzeniami. Ucieczka wiod┼éa w rejony bardzo wa┼╝ne dla materii tkackiej - w g┼é─ůb zagadnie┼ä fakturalnych, strukturalnych.

Dominowa┼éy zabiegi r├│┼╝nicuj─ůce powierzchni─Ö i penetrowanie przestrzeni.

Nie wiem, jakie proporcje przypisa─ç poszczeg├│lnym powodom wspomnianej ucieczki od narracji, ale niew─ůtpliwie wp┼éyw na nie wed┼éug mnie mia┼éy: unistyczna teoria i praktyka malarska Strzemi┼äskiego oraz rola, jak─ů odegra┼é w ukszta┼étowaniu si─Ö tradycji akademickiej w ┼ü├│dzkiej ASP, ┼Ťwiatowy rozg┼éos wyzwolonej sztuki w┼é├│kna i zrozumia┼éy presti┼╝ artyst├│w uznawanych za "polsk─ů szko┼é─Ö tkaniny" i zapewne szczeg├│lny podziw dla japo┼äskich osi─ůgni─Ö─ç w operowaniu czyst─ů form─ů z lat 80-tych (Masakazu Kobayashi, Akio Hamatani, Mihoko Matsumoto, Sachiko Morino).

Patrz─ůc na dokumentacj─Ö zdj─Öciow─ů Pracowni Tkaniny Unikatowej od chwili jej za┼éo┼╝enia przez prof. Janin─Ö Tworek - Pierzgalsk─ů w 1968 r. - mo┼╝na powiedzie─ç, ┼╝e przez 30 lat propozycje studenckie koncentrowa┼éy si─Ö g┼é├│wnie na badaniu medium, stale poszerzaj─ůc obszar tkaniny, zaw┼éaszczaj─ůc kolejno dzia┼éania rze┼║biarskie, konceptualne czy my┼Ťlenie w kategoriach instalacji, po drodze w┼é─ůczaj─ůc takie tworzywa jak metal, plastik, papier i naturalne surowce nieprzetworzone, cytaty z przyrody.

Jednak za spraw─ů pokolenia absolwent├│w z lat 2000 i 2001, a wi─Öc urodzonych w latach 70 -tych, nadchodzi zmiana. S─ů oni bardzo wyczuleni na aktualny stan sztuki, w jakim przychodzi im w┼é─ůczy─ç si─Ö w obieg dzia┼éa┼ä profesjonalnych tw├│rc├│w. A zatem zainteresowanie krytyki, prasy i massmedi├│w sztuk─ů obiektu czy instalacj─ů, a tak┼╝e nie s┼éabn─ůcy szum wok├│┼é "sztuki cia┼éa", nie pozostaje bez echa i bez znaczenia na j─Özyk dzia┼éa┼ä najm┼éodszych tw├│rc├│w.

Beztematyczno┼Ť─ç, maestria, dowody bieg┼éo┼Ťci technicznej - cho─çby nie wiadomo jak obiecuj─ůce - nie s─ů wystarczaj─ůco absorbuj─ůcym motywem dzia┼éania dla obecnych M┼éodych. Manifestuj─ů zdecydowanie w┼éasne, bardzo konkretne przemy┼Ťlenia o otaczaj─ůcym nas ┼Ťwiecie. Prace maj─ů bardzo osobisty charakter, widoczne s─ů wielkie emocje. ┼Ürodki wyrazu i j─Özyk znak├│w plastycznych s┼éu┼╝─ů nie ukrywanym, nie kamuflowanym tre┼Ťciom literackim, w kt├│re uwik┼éani bywaj─ů r├│wnie┼╝ sami autorzy. Takie s─ů prace kursowe i dyplomowe najm┼éodszych absolwent├│w: Magdaleny Bretsznajder, Kamila Kuskowskiego i Marcina Nowaka. Kuskowski odwa┼╝y┼é si─Ö na stawianie sobie pyta┼ä: jak tkwi─ůc w otaczaj─ůcym nas ┼╝yciu, w kt├│rym w┼éa┼Ťciwie wszystko zosta┼éo sprofanowane, znale┼║─ç w┼éa┼Ťciwy j─Özyk dla swojej sztuki, kt├│rej stawia si─Ö rol─Ö i rang─Ö Sacrum?

Bretsznajder ┼Ťledzi jak przez wieki zmienia┼é si─Ö idea┼é cia┼éa ludzkiego i w ┼Ťlad za tym ewoluowa┼éo zrozumienie pi─Ökna postaci ludzkiej w sztuce, by samemu zmierzy─ç si─Ö z tymi problemami w swoich pracach. Nowak poruszony coraz bardziej widocznym w Polsce obszarem bezdomnych, samotnych - si─Öga po sztuk─Ö obiektu, przedmiotu i po┼Ťwi─Öca seri─Ö prac dedykuj─ůc je "odsuni─Ötym od historii", od g┼é├│wnego nurtu ┼╝ycia. Tak wi─Öc silnie akcentowane s─ů motywacje i obszar odniesie┼ä. Sztuka w┼é├│kna nie chce ju┼╝ delektowa─ç si─Ö tylko i wy┼é─ůcznie materi─ů tkack─ů i warsztatem. Czy jeszcze jest tkanin─ů? Czas poka┼╝e, co wynika z faktu, ┼╝e "teraz nie my┼Ťlimy o tkaninie bez my┼Ťlenia o ca┼éo┼Ťci sztuki."(prof. Andrzej Banachowicz: II-a Pracownia Tkaniny Artystycznej ASP Pozna┼ä TEXT i TEXTIL jesie┼ä 96 r., str 20)

Zamys┼éem obecnie podr├│┼╝uj─ůcej wystawy jest pokazanie prac we wzgl─Ödnej r├│wnowadze z "czasu prze┼éomu", zderzenie dw├│ch postaw: tej jeszcze "formalno - warsztatowej" i bardziej narracyjnej.

Piotr R─Ödziniak

Urodzony w 1968 roku, w Gorlicach.
W 1988 ukończył PLSP w Rzeszowie (specjalizacja - kowalstwo artystyczne).
W latach 1989 - 1994 studia w PWSSP im. Wł. Strzemińskiego w Łodzi.
W roku 1995 dyplom w Pracowni Tkaniny Unikatowej prof. A. Ma┼äczak, Pracowni Tkaniny Dekoracyjnej prowadzonej przez prof. Krystyn─Ö Nadratowsk─ů - G├│rsk─ů oraz w Pracowni Rysunku i Malarstwa prof. M. Wagnera.
Od 1995 roku pracuje w Biurze Wystaw Artystycznych w Rzeszowie. Pełni również funkcję sekretarza Z. O. ZPAP.
Magdalena Bretsznajder

Urodzona 25 czerwca 1975 w Łodzi.
W latach 1994-1999 studia w Akademii Sztuk Pięknych im. Wł. Strzemińskiego w Łodzi na Wydziale Tkaniny i Ubioru w Łodzi.
W roku 2000 dyplom w Pracowni Tkaniny Unikatowej prof. A. Mańczak, w Pracowni Malarstwa i Rysunku prof. W. Garbolińskiego oraz w Pracowni Grafiki adj. II stop. G. Chojnackiego.
Dominika Maniek

Urodzona 5 czerwca 1975 w Łodzi
W 1994 ukończyła Liceum Odzieżowe w Bytomiu.
W latach 1995 - 1997 studia w Wy┼╝szej Szkole Sztuki Stosowanej Schola Posnaniensis w Poznaniu.
Od 1997 roku studia w Akademii Sztuk Pięknych im. Wł. Strzemińskiego w Łodzi na Wydziale Tkaniny i Ubioru: w Pracowni Tkaniny Unikatowej prof. A. Mańczak, w Pracowni Projektownia Biżuterii prof. A. Szadkowskiego, w Pracowni Rzeźby prof. A. Jocza oraz w Pracowni Rysunku i malarstwa prof. M. Czajkowskiego.
Marcin Nowak

Urodzony 20 wrze┼Ťnia 1976 w Pabianicach.
W 1996 ukończył Państwowe Liceum Sztuk Plastycznych im. S. Wyspiańskiego w Zduńskiej Woli.
W latach 1996 - 2001 studia na Akademii Sztuk Pięknych im. Wł. Strzemińskiego na Wydziale Tkaniny i Ubioru w Pracowni Tkaniny Unikatowej prof. A. Mańczak i w Pracowni Malarstwa prof. M. Czajkowskiego oraz w Pracowni Projektowania Grafiki Wydawniczej prof. S. Łabęckiego na Wydziale Grafiki i Malarstwa w Łodzi.
Dyplom w 2001, w Pracowni Tkaniny Unikatowej prof. A. Mańczak oraz w Pracowni Malarstwa prof. M. Czajkowskiego.
Izabela Wyrwa

Urodzona 16 czerwca 1972 w Pabianicach.
W 1991 ukończyła Państwowe Liceum Sztuk Plastycznych im. S. Wyspiańskiego w Zduńskiej Woli.
W latach 1993 - 1998 studia w Akademii Sztuk Pięknych im. Wł. Strzemińskiego na Wydziale Tkaniny i Ubioru w Łodzi.
W roku 1998 dyplom z wyróżnieniem w Pracowni Tkaniny Unikatowej prof. A. Mańczak oraz w Pracowni Malarstwa i Rysunku prof. W. Garbolińskiego.
Obecnie asystent w Pracowni Tkaniny Unikatowej prof. A. Mańczak w tejże Uczelni.
Kamil Kuskowski

Urodzony 16 lipca 1973 w Zakopanem.
W 1992 ukończył Państwowe Liceum Sztuk Plastycznych im. A. Kenara w Zakopanem.
W latach 1994 - 1995 studia w Wy┼╝szej Szkole Pedagogicznej na Wydziale Wychowania Artystycznego w Cz─Östochowie.
W latach 1995 - 2000 studia w Akademii Sztuk Pięknych im. Wł. Strzemińskiego na Wydziale Tkaniny i Ubioru w Łodzi.
W roku 2000 dyplom z wyróżnieniem w Pracowni Tkaniny Unikatowej prof. A. Mańczak oraz w Pracowni Malarstwa i Rysunku prof. A. Gieragę.
Od 1999 roku asystent w Pracowni Malarstwa i Rysunku prof. T. Śliwińskiego w tejże Uczelni.
Janusz Kucharski

Urodzony w 1967 roku w Piotrkowie Trybunalskim.
W latach 1987 - 1988 studia w Wy┼╝szej Szkole Pedagogicznej na Wydziale Wychowania Artystycznego.
W latach 1988 - 1993 studia w Akademii Sztuk Pięknych im. Wł. Strzemińskiego na Wydziale Tkaniny i Ubioru.
W roku 1994 dyplom z wyróżnieniem w Pracowni Tkaniny Unikatowej prof. A. Mańczak, Pracowni Tkaniny Dekoracyjnej prof. K. Górskiej oraz w Pracowni Malarstwa i Rysunku prof. W. Garbolińskiego.
Obecnie asystent w Pracowni Malarstwa i Rysunku adj. II stop. M. Czajkowskiego w tej┼╝e Uczelni.


   

Finasowane przez Uniŕ Europejsk▒ w ramach programu PHARE

Historia Sklepik ArtyÂci euroregionu Wystawy Edukacja Informacje