6 – 30 marca 2002 r.
Robert Maciejuk
Urodzony: Biała Podlaska, 1965. 1985 – 1990 studia na Wydziale Malarstwa w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie w pracowni prof. Stefana Gierowskiego i prof. Ryszarda Winiarskiego. Mieszka i pracuje w Warszawie.
Artysta zajmuje się malarstwem, dla którego punktem wyjścia jest specyficznie pojęta rzeczywistość. Jego geometryczne obrazy powstają z odwzorowywania figur pochodzących z hydrantów, emblematów, zwiastunów programów telewizyjnych. Znak w malarstwie Maciejuka jest wszechobecny. Wykorzystuje znaki firmowe, informacyjne, reklamowe, kolejowe, militarne i polityczne.
Twórca przedstawia m.in. znaki lotnicze, znaki Unii Europejskiej, Nato, BMW i Polsat-u. Artysta nie jest kopistą, jeśli napotka “swój” symbol, przenosi go na płótno, zmieniając jego rozmiary, drobne szczegóły, kładąc szczególny nacisk na formę i kolor.
Współcześnie funkcjonujący znak traci, bądź zmienia swój przekaz, powstaje specyficzny rodzaj abstrakcji. Artysta zmusza współczesnego człowieka do szerszego oglądu rzeczywistości, proponuje ponowną interpretację opatrzonych symboli. Maciejuk udowadnia, że przez nadmierne przywiązanie do trójkątów, kwadratów, kół, trudno jest się nam uwolnić od utartych skojarzeń. Autor zdaje się negować informację i ich nośniki, tym samym śmieje się z naszego sposobu komunikowania. Maciejuk maluje to, co w pewien sposób samo narzuca się w otaczającej rzeczywistości drogą mediów i reklam. Poprzez prostotę
i jednoznaczność przekazu obrazy artysty mogą stać się współczesnymi ikonami.
Robert Maciejuk miał szereg wystaw indywidualnych i zbiorowych w Polsce, w Wielkiej Brytanii, Niemczech, Finlandii i Francji.
W Galerii Sztuki BWA w Jeleniej Górze pokaże cykl prac składających się
z dwóch równoległych serii. Jedna z nich przedstawia kwiaty, odmalowywane ze starych pocztówek dźwiękowych. Druga natomiast to obrazy z motywem trupiej czaszki, których pierwowzorami były znaki ostrzegawcze. Te dwie serie w nowatorski sposób odpowiadają na pytania odwiecznie zadawane przez artystów o sens życia i śmierci.
Wystawa została zorganizowana przez Galerię Sztuki BWA w Zielonej Górze.
Wystawy indywidualne:
1988
Galeria Dziekana, Warszawa
1990
Galeria Rzeźby “Kuchnia”, Warszawa
Galeria Dziekana, Warszawa
1991
Galeria Biała, Lublin
1994
Galeria Foksal, Warszawa
Aspex Gallery, Portsmouth, Wielka Brytania
1997
St. Fergus Gallery, Wick, Wielka Brytania
Swanson Gallery, Thurso, Wielka Brytania
Iona Gallery, Kingussie, Wielka Brytania
Huddersfield Museum and Art Gallery, Wielka Brytania
Llantarnum Grange Arts Centre, Cwmbran, Wielka Brytania
Galeria Arsenał, Białystok
1998
Galeria Kronika, Bytom
Galeria Otwarta Pracownia, Kraków
1999
Galeria Prowincjonalna, Słubice
Wybrane wystawy zbiorowe:
1989
Poruszenie myśli – działania równoległe, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa
Uczucia, Galeria Dziekana, Warszawa
1991
Kunst, Europa, Bonner Kunstverein, Bonn
1992
Przypisane sztuce, Galeria Biała, Lublin Current Situation 3:3, Galeria Otso, Espoo; Waino Aaltosen Museo, Turku, Finlandia
1993
Un-Volkommen, Museum Bochum, Bochum Bilans -Balans, Galeria Biała, Lublin
1994
Biała – sztuka bez ścian, Górnośląskie Centrum Kultury, Katowice
Biała – sztuka bez ścian, Galeria BWA, Kraków Galeria Foksal, Warszawa
Biała – sztuka bez ścian w Lublinie, Galeria Biała, Lublin
26e Festival Internationale de la Peinture, Chatesu-Musee de Cagnes-sur-Mer
1995
Ideal Places, Lillehammer kunstmuseum, Lillehammer, Norwegia
Artyści Polscy na festiwalach międzynarodowych, Muzeum Narodowe, Wrocław
1996
Rozpoznanie, Galeria BWA, Kraków
Styki-Contact-Prints, Galeria Foksal, Warszawa
1997
The Artists and Urban Environment, Art Gallery Slovenj Gradec, Słowenia
Granice obrazu, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa
1998
Fragment kolekcji, Galeria Zachęta, Warszawa
W tym szczególnym momencie, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa
1998
Biała sztuka, Galeria Arsenał, Poznań
Imvisible, Galeria Arsenał, Białystok