Robert Maciejuk

6 – 30 marca 2002 r.

Robert Maciejuk

Urodzony: Biała Podlaska, 1965. 1985 – 1990 studia na Wydziale Malarstwa w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie w pracowni prof. Stefana Gierowskiego i prof. Ryszarda Winiarskiego. Mieszka i pracuje w Warszawie.

Artysta zajmuje się malarstwem, dla którego punktem wyjścia jest specyficznie pojęta rzeczywistość. Jego geometryczne obrazy powstają z odwzorowywania figur pochodzących z hydrantów, emblematów, zwiastunów programów telewizyjnych. Znak w malarstwie Maciejuka jest wszechobecny. Wykorzystuje znaki firmowe, informacyjne, reklamowe, kolejowe, militarne i polityczne.
Twórca przedstawia m.in. znaki lotnicze, znaki Unii Europejskiej, Nato, BMW i Polsat-u. Artysta nie jest kopistą, jeśli napotka „swój” symbol, przenosi go na płótno, zmieniając jego rozmiary, drobne szczegóły, kładąc szczególny nacisk na formę i kolor.
Współcześnie funkcjonujący znak traci, bądź zmienia swój przekaz, powstaje specyficzny rodzaj abstrakcji. Artysta zmusza współczesnego człowieka do szerszego oglądu rzeczywistości, proponuje ponowną interpretację opatrzonych symboli. Maciejuk udowadnia, że przez nadmierne przywiązanie do trójkątów, kwadratów, kół, trudno jest się nam uwolnić od utartych skojarzeń. Autor zdaje się negować informację i ich nośniki, tym samym śmieje się z naszego sposobu komunikowania. Maciejuk maluje to, co w pewien sposób samo narzuca się w otaczającej rzeczywistości drogą mediów i reklam. Poprzez prostotę
i jednoznaczność przekazu obrazy artysty mogą stać się współczesnymi ikonami.
Robert Maciejuk miał szereg wystaw indywidualnych i zbiorowych w Polsce, w Wielkiej Brytanii, Niemczech, Finlandii i Francji.
W Galerii Sztuki BWA w Jeleniej Górze pokaże cykl prac składających się
z dwóch równoległych serii. Jedna z nich przedstawia kwiaty, odmalowywane ze starych pocztówek dźwiękowych. Druga natomiast to obrazy z motywem trupiej czaszki, których pierwowzorami były znaki ostrzegawcze. Te dwie serie w nowatorski sposób odpowiadają na pytania odwiecznie zadawane przez artystów o sens życia i śmierci.

Wystawa została zorganizowana przez Galerię Sztuki BWA w Zielonej Górze.

Wystawy indywidualne:

1988

Galeria Dziekana, Warszawa

1990

Galeria Rzeźby „Kuchnia”, Warszawa

Galeria Dziekana, Warszawa

1991

Galeria Biała, Lublin

1994

Galeria Foksal, Warszawa

Aspex Gallery, Portsmouth, Wielka Brytania

1997

St. Fergus Gallery, Wick, Wielka Brytania

Swanson Gallery, Thurso, Wielka Brytania

Iona Gallery, Kingussie, Wielka Brytania

Huddersfield Museum and Art Gallery, Wielka Brytania

Llantarnum Grange Arts Centre, Cwmbran, Wielka Brytania

Galeria Arsenał, Białystok

1998

Galeria Kronika, Bytom

Galeria Otwarta Pracownia, Kraków

1999

Galeria Prowincjonalna, Słubice

Wybrane wystawy zbiorowe:

1989

Poruszenie myśli – działania równoległe, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa

Uczucia, Galeria Dziekana, Warszawa

1991

Kunst, Europa, Bonner Kunstverein, Bonn

1992

Przypisane sztuce, Galeria Biała, Lublin Current Situation 3:3, Galeria Otso, Espoo; Waino Aaltosen Museo, Turku, Finlandia

1993

Un-Volkommen, Museum Bochum, Bochum Bilans -Balans, Galeria Biała, Lublin

1994

Biała – sztuka bez ścian, Górnośląskie Centrum Kultury, Katowice

Biała – sztuka bez ścian, Galeria BWA, Kraków Galeria Foksal, Warszawa

Biała – sztuka bez ścian w Lublinie, Galeria Biała, Lublin

26e Festival Internationale de la Peinture, Chatesu-Musee de Cagnes-sur-Mer

1995

Ideal Places, Lillehammer kunstmuseum, Lillehammer, Norwegia

Artyści Polscy na festiwalach międzynarodowych, Muzeum Narodowe, Wrocław

1996

Rozpoznanie, Galeria BWA, Kraków

Styki-Contact-Prints, Galeria Foksal, Warszawa

1997

The Artists and Urban Environment, Art Gallery Slovenj Gradec, Słowenia

Granice obrazu, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa

1998

Fragment kolekcji, Galeria Zachęta, Warszawa

W tym szczególnym momencie, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa

1998

Biała sztuka, Galeria Arsenał, Poznań

Imvisible, Galeria Arsenał, Białystok