Ryszard Górecki. SF.

Ze względu na pandemię wystawa przełożona na termin jak dotąd nieokreślony.

Wystawa wpisuje się w cykl prezentacji prac Góreckiego w Polsce i Niemczech. Zdaniem Wojciecha Kozłowskiego z zielonogórskiego BWA: Ryszard Górecki to niezwykły przykład artysty pracującego na pograniczu dwóch języków, dwóch kultur, dwóch krajów. Jego prace są opowieścią o świecie, w którym bodźcem tworzenia i elementem dzieła sztuki mogą być wyniki giełdowe, pudełko od pizzy, znaleziony na spacerze przedmiot albo ważne wydarzenie historyczne. Jest on malarzem, traktującym swoje medium jako precyzyjne narzędzie, będące jednocześnie obszarem wymykającym się pełnej kontroli. Te dwuznaczności w twórczości Góreckiego – będącej hymnem na cześć ludzkiej kreatywnej nieodpowiedzialności – stanowią o jej pesymistycznej i przepojonej równoczesną fascynacją narracji o neoliberalnym świecie współistnienia zła, dobra, nauki, religii, śmierci i witalności, przemocy i miłości.
W czasach, gdy artystom zarzuca się niechęć do uniwersalnych narracji, twórczość Góreckiego jest uogólniającą opowieścią o globalnej niepewności, wszechogarniającej niejasności, wielowymiarowości świata, w którym przyszło nam żyć dzisiaj, a którego sens musimy tworzyć na bieżąco, bo już dawno przestał być nam dany raz na zawsze.
Ryszard Górecki jest przede wszystkim uważnym i zarazem krytycznym obserwatorem różnych systemów – oczywiście artystycznego, ale również politycznego, ekonomicznego, społecznego układu, który kryje się za sztuką. Jednak nie tyle z tymi systemami polemizuje, ile przejmuje ich języki, kody. Obrazy artysty łączą w sobie elementy artystycznej codzienności ze śladami niepowtarzalnych i emocjonalnych wydarzeń. Chodzi o to, żeby obraz, który jest na pierwszy rzut oka prawie monochromatyczny, przemawiał mocnym znakiem, kojarzącym się z logotypem i jednocześnie posiadał ukryte, zaskakujące (lub wręcz przerażające) warstwy znaczeniowe.
Artysta sięga po język społeczeństwa informacyjnego, zawłaszczonego przez reklamy i marketingową perswazję. Jest to język zwięzły, schematyczny, maksymalnie uproszczony w celu jednoznacznego zasygnalizowania przekazywanej informacji.
Górecki sygnalizuje w ten sposób zagrożenia społeczne, ale także pokazuje do jakiego stopnia na co dzień zanurzeni jesteśmy w sztuczności, w schematach i modelach organizujących nam życie. Często funkcjonujemy według tych życiowych stereotypów, nie zdając sobie do końca sprawy, jak bardzo pozorna jest wolność wyboru.

Ryszard Górecki (ur. 1956 w Słubicach) artysta interdyscyplinarny, poruszający się pomiędzy malarstwem, sztuką obiektu i instalacją. Kurator wystaw i pedagog. Absolwent Uniwersytetu w Zielonej Górze (dyplom w 1979 roku). W latach 1980–2002 stworzył i prowadził Galerię Prowincjonalną w Słubicach oraz Art in CP w Collegium Polonicum UAM. W latach 1998–2005 był kuratorem programu polskiej sztuki współczesnej w Brandemburskim Muzeum Sztuki Współczesnej Cottbus-Frankfurt nad Odrą. Laureat Paszportu „Polityki” (1994). Kilkakrotny stypendysta MKiDN oraz Fundacji Kultury w Berlinie. Zainteresowany deformowaniem nauki oraz łączeniem kultury popularnej z naukami społecznymi, historią i metajęzykiem sztuki. Eksperymentuje z przedmiotami znalezionymi i produktami konsumenckimi. Mieszka w Berlinie.
www.ryszardgorecki.de

Wystawa przygotowana we współpracy z Galerią Bielską BWA, Muzeum Narodowym w Szczecinie, toruńską Wozownią, Galerią Sztuki Arttrakt we Wrocławiu, Brandenburskim Muzeum Sztuki Współczesnej w Cottbus oraz BWA w Zielonej Górze.

Podziękowania dla Renaty i Jerzego Kokorudz Ultima-Auto Sp. z o.o. Jelenia Góra.

Wystawa realizowana przy pomocy finansowej Miasta Jelenia Góra.