Z kolekcji Dolnośląskiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych.

27 maja – 29 czerwca 2016 r.

Dolnośląskie Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych, w skrócie Dolnośląska Zachęta, zrzesza artystów i miłośników sztuki, działających na rzecz krzewienia i promocji sztuki, wspierania aktywności twórczej, wspierania inicjatyw artystycznych polskich twórców oraz gromadzenia kolekcji sztuki współczesnej. Nazwa Towarzystwa oraz jego cele działania nawiązują do chlubnych tradycji XIX – wiecznej Zachęty.
W BWA zaprezentujemy wybór prac z kolekcji DTZSP powstałych w latach 1965-2014. W wystawie udział wezmą: Mirosław Bałka, Bożenna Biskupska, Olaf Brzeski, Sławomir „Zbiok” Czajkowski, Wojciech Doroszuk, Stanisław Dróżdż, Paweł Jarodzki, Aga Jarząbowa, Zofia Kulik, Maciej Osika, Laura Pawela, Jadwiga Sawicka, Małgorzata Warlikowska. Wśród prac pokazywanych w BWA znajdą się „Tanz” Mirosława Bałki, pozioma projekcja wideo wyświetlana na ekran usypany z soli. Nagranie ukazujące spiralny, spazmatyczny czy wręcz agonalny taniec owada, który znalazł się na podłodze wagonu. Bez tytułu z cyklu „Sierotki” Olafa Brzeskiego, praca przedstawiająca dwie masywne bryły kształtem przypominające samochody uchwycone w pędzie. „Wytyczanie obrazu 01” Bożenny Biskupskiej, praca z cyklu opartego na zasadzie rytmicznej powtarzalności tego samego znaku, uproszczonej figurki Jednonogiego odlanego z brązu i mocowanego na płycie. Trzy obrazy Sławomira Czajkowskiego „Zbioka”, „Życie to nie torba ze słodyczami”,„Antifa” i „Kajdany”. “Special Features” Wojciecha Doroszuka, wideo dotyczące zjawisk takich jak jak kontrola, lojalność, niekonsekwencja, manipulacja i władza. Praca Stanisława Dróżdża „lub” wpisująca się w cykl, w ramach którego artysta używa słów, znaków algebraicznych, na zasadach właściwych logice klasycznego rachunku zdań. W prezentowanym dziele na białej płaszczyźnie pozostał tylko tzw. funktor zdaniotwórczy – znak alternatywy – matematycznego „lub”.  „Szablony” Pawła Jarodzkiego, które powstawały w oparciu o szybkie, uliczne techniki reprodukcji i niedbale nanoszony tekst, akcentujący performatywny i komunikatywny aspekt przekazu prac. Obrazy Agnieszki Jarząbowa, tryptyk „Follow me – part 1” oraz dyptyk „Follow me – part 3”. „Ogród (Libera i kwiaty)” Zofii Kulik ze stałym we wszystkich pracach tego cyklu elementem, jakim jest ta sama czarno-biała fotografia przedstawiająca nagiego mężczyznę (Zbigniewa Liberę) na jednolitym ciemnym tle. „Autoportret” Macieja Osiki, cykl pięciu fotografii przedstawiających artystę w klasycznych pozach inspirowanych czarno-białymi fotosami gwiazd przedwojennego kina. Bez tytułu oraz „Faster” Laury Paweli. Dwa cykle Jadwigi Sawickiej, „Numery”, na który składają się lightboxy zawierające statystyczne informacje dotyczące wypadków i masakr oraz „Wytwórca formy jej niezrównany producent”, stanowiący zbiór fotografii przedstawiających witryny warszawskich sklepów, na które artystka komputerowo naniosła hasło, cytat z Dzienników. „Trofea” Małgorzaty Warlikowskiej, porcelanowe popiersia o wygładzonych, wyoblonych twarzach i charakterystycznej fryzurze Marylin Monroe oraz „Ja – Moloch”, identyczne w formie wyprostowane prawe dłonie nadnaturalnej wielkości, z których każdą zdobi inny graficzny wzór wykonany w technice sitodruku.

belka - m

 

Sponsor:

Przedsiębiorstwo Produkcyjno Handlowo Usługowe Avena Krzysztof Świerkowski.